Rfactor 2 update brengt verbeteringen aan elektrische motor en fikst omslaande BTCC AI

Mark Scholten

Mark Scholten

Rfactor 2 update brengt verbeteringen aan elektrische motor en fikst omslaande BTCC AI

We moeten nog even wachten op de beloofde CS2.0 update voor rFactor 2, maar vandaag zijn in ieder geval wat problemen van de vorige update aangepakt in een nieuwe patch. Een van de belangrijkere is dat AI racers niet meer continue over de kop slaan wanneer ze bepaalde bochten nemen. Er wordt duidelijk hard gewerkt om de singleplayer ervaring van spelers te verbeteren en ook de elektrische motoren zijn opnieuw verbeterd.

Eerder deze week werd bekend gemaakt dat Motorsport Games rFactor 2 wil gebruiken als testomgeving voor het competitiesysteem dat ze in hun 24 uur van Le Mans titel willen toepassen. Interessant detail hierbij was dat deze game een focus op teamwork moet hebben. Hoe dat precies uitpakt weten we nog niet, maar hopelijk betekent dit dat er ook wat aandacht gaat naar de rol van engineers. Maar ook de wagens en elektische en hybride aandrijvingen zijn een belangrijk onderdeel van deze titel. Met de recente introductie van de nieuwe Formule E Gen 3 wagen zijn de elektrische motoren al flink verbeterd, het wachten blijft op de hybrides, die ons hopelijk ook de nieuwe LmdH klasse gaat brengen. In de blogpost over de updates wordt hybride in ieder geval specifiek genoemd, dus we laten de hoop nog niet varen dat de WEC en 24U van Le Mans games van Motorsport Games ook in rFactor 2 een hoop nieuws gaat brengen.

De afgelopen paar updates heeft het team van Studio 397 hard gewerkt om de AI naar een hoger niveau te tillen. Dat lijkt heel aardig te lukken, en als het zo doorgaat heeft rFactor 2 straks een van de betere offline AI’s om tegen te racen. Deze update is erop gericht om ze beter om te laten gaan met gele vlag-situaties en zorgt dat ze wat voorzichtiger zijn bij het rejoinen na een race-incident. Ook zouden ze beter zijn geworden in het voorspellen wat andere auto’s gaan doen, zodat je er zonder al te veel zorgen echt vlak bovenop kunt zitten. Dit zou de offline AI races flink spannender moeten maken. Als laatste is er een fix ingezet om te voorkomen dat auto’s overslaan bij het raken van bepaalde bochten, iets dat we sinds de vorige patch wat vaker zagen gebeuren.

Op de achtergrond wordt dus nog hard gewerkt aan de beloofde update aan het competitiesysteem, CS 2.0 genoemd. Hopelijk kunnen we hier in Q3 een eerste versie van verwachten, er wordt in ieder geval al volop mee getest door een groepje ontwikkelaars als we op de activiteiten in de rFactor 2 Discord af kunnen gaan. Wat we verder aan content kunnen verwachten is nog onduidelijk, er wordt gehint naar een nieuwe WEC baan, maar we hebben ook de vervanging voor Silverstone nog niet gezien, die gratis voor de spelers van de simulator beschikbaar moet komen. De volledige lijst fixes in deze update vind je hieronder:

General

Fixed game crashes caused by corrupt shader compiles

Fixed freeze on startup when offline with auto updates enabled

Fixed game locking up after changing resolution

Fixed a rare crash when an object has texture shadows casting but no textures assigned to the material

Adjusted the way Trackside TV displays enable/disable to stop crashes for some users.

Fixed game resetting to lowest resolution instead of desktop resolution when there is invalid data in the config file.

Fixed Track Limits not giving time to return place when passing another car after returning to track when gaining time.

Disabled depth buffering on driver labels to fix clipping issues

Physics

Fixed energy consumption and power output mismatch on electric cars.

Added check on temporary boost to not over-ride P2P

Fixed battery data not always exported to telemetry plugins

Disable [PLUGIN] section to be overridden in upgrades

Fixed electric cars shifting to neutral when braking with auto-shift on.

HUD

Fixed HUD Message Centre text and LED Icons rendering at wrong resolutions at non HUD native resolutions.

Fix for Track Limits display overlapping Flag Icons on Default HUD

Fixed ModDev deployment of HUD so choice can be changed in menu.

Fixed Track Limits dialogue not showing text in ModDev.

Removed Encryption from HUD mas files.

Fixed some issues with cockpit readout icons rendering

Fixed boost map not showing on Cockpit Display

AI

Fixed AI not shifting properly when using the old engine format

Fixed AI behaviour during Full Course Yellow including:

  • Fixed AI randomly slowing down
  • Fixed AI order during FCY if cars exit the pits before the leader crosses the line
  • General FCY track order fixes
  • During FCY, AI now follow the correct line
  • Fixed AI minimum speed during FCY, so they won’t come to a full stop even if the car they should be following is behind
  • Fixed some situations in which AI would force themselves to drive too fast during safety car conditions, causing them to overtake
  • Fixed AI sometimes slamming the brakes when crossing the line for the first time during FCY
  • Fixed small AI throttle spikes during formation laps and FCY

Fixes for AI behaviour on formation laps including:

  • Fixed formation lap speeds so AI can catch up properly
  • Fixed formation laps getting messed up on some circuits
  • Fixed AI attempting to shift in reverse when standing on the grid waiting for the car ahead to go if formation is done by position rather than relative

Improved AI obstacle avoidance including:

  • AI no longer rejoin onto the racing line infront of other cars, especially if they are spun on track
  • Improved AI ability to avoid obstacles on track
  • Reintroduced emergency obstacle avoidance for very unexpected obstacles
  • Fixed some issues with AI mispredicting movement of other cars, causing them to collide
  • Fixed AI not giving up position when they get pushed off the road

Fixed a small issue causing minor AI pedal input oscillations

Fixed a bug in AI acceleration and brake prediction, causing them to be either overly aggressive or overly cautious in corners

Fixed issues where cars would struggle to line up on the grid or enter their pit boxes on certain tracks

Fixed a crash in AIW creation

AI will no longer attempt to aggressively overtake around the outside

Nighttime will no longer cause AI to drive very slow

Added optional HDV defines to prevent AI from flipping over:

  • AIAntiRollActivationDistance=0.01
  • AIAntiRollDeactivationDistance=0.20

Formula E Gen3 2023

v1.051

  • New throttle map to give more precision, especially at higher RPM

v1.05

  • Added Mahindra rims
  • Fixed Penske #1 alpha channel

Master Build: 11248244 / 11248250

Lees meer over:
Simracen rFactor 2 Studio 397

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Lees meer

Net binnen

Gran Turismo 7 krijgt Spec II update met waanzinnig veel nieuwe content

Sinds de lancering heeft Gran Turismo 7 al flink wat updates gehad. Nieuwe wagens, tracks, races en events. Maar de aankomend...

Online competitie systeem van rFactor 2 lijkt een klinkend succes

Inmiddels alweer twee weken geleden lanceerde Studio 397 hun langverwachtte update voor wat eerst het competition system heet...

Motorsport Games verkoop NASCAR licentie aan iRacing

Dat de zaken bij Motorsport Games niet helemaal lopen zoals ze hopen is geen geheim, maar ze lijken weer wat ademruimte te he...

BeamNG.drive voegt VR ondersteuning toe in patch v0.30

Misschien wel de meest aangevraagde feature voor BeamNG.drive sinds de lancering is de ondersteuning voor Virtual Reality. La...

Nieuwe EA Sports WRC titel aangekondigd van Codemasters

De licentie voor racegames rondom het World Rally Championship is terug in handen van de originele ontwikkelaars. Okee, onder...

Lees meer