De update voor het eerste kwartaal van 2023 van rFactor 2 wordt iets uitgesteld naar eind februari. Het lijkt erop dat uitstel het woord van het moment is, maar de reden van Studio 397 is op zijn minst beter dan die bij Rennsport werd opgevoerd: er is een belangrijke wijziging in de manier waarop rFactor 2 met DLC omgaat die ze graag mee willen nemen in de update. De nieuwe releasedatum voor de Q1 update is maandag 27 februari. Deze week wordt wel de release candidate voor vroege testers voorzien van een deel van de updates.
Een klein beetje achtergrond bij deze aanpassing, want het is iets waar rFactor 2 fans al jaren om vragen, maar waarvan de ontwikkelaars aangaven dat het eigenlijk niet mogelijk zou zijn. rFactor 2 werd origineel ontwikkeld door Image Space Incorporated (ISI), die ook het eerste deel van de simulator maakten. Deze studio is grotendeels verantwoordelijk voor de uitstekende physics en force feedback waar de simulatie altijd om wordt geprezen. De code is echter enorm ingewikkeld. Toen ISI niet langer de game kon ondersteunen, nam de nieuw opgerichte Studio 397 onder leiding van Marcel Offermans het stokje van ze over. Zij liepen al snel tegen het probleem aan dat ze hiermee een simulatie overnamen die enorm ingewikkeld in elkaar steekt, en dat ze eigenlijk de programmeerkrachten en het geld niet hadden om veel bestaande problemen echt aan te pakken.
De afgelopen jaren heeft Offermans met zijn medewerkers de simulatie toch van flink wat updates weten te voorzien, maar een van de belangrijkste ontbrak: de manier waarop rFactor 2 met content omgaat. Dit doet de simulatie met zogenoemde packages, die helaas voor wat onhandige beperkingen zorgen. Een van de belangrijkste problemen hiermee is dat je om mee te doen met een server waar bijvoorbeeld GT3 wagens worden gebruikt, alle wagens die op de server actief zijn moet bezitten. Geen probleem als je de hele GT3 pack hebt gekocht, maar als je maar 1 van de 18 wagens in je bezit hebt, kan je dus niet meedoen.
Hier komt met de aankomende Q1 update eindelijk een einde aan. Vanaf eind komende maand heb je alleen maar de content nodig die je daadwerkelijk rijdt om mee te kunnen doen met een race. Let wel: dit gaat voorlopig alleen op voor de wagens, de circuits waarop wordt gereden moet je nog wel in je bezit hebben, maar dat is lang niet zo’n grote issue als elke wagen in de sim moeten bezitten. Volgens een van de ontwikkelaars in de rFactor 2 discord is er de afgelopen maanden hard gewerkt om de code rondom de packages helemaal uit te pluizen en opnieuw op te bouwen. Omdat dit een zodanig grote update aan de code is, wil Studio 397 even wat langer de tijd nemen om deze goed te testen met de release candidate. Aankomende vrijdag worden de nu al aangekondigde updates in ieder geval daar doorgevoerd.
Wat kunnen we verwachten in deze eerste update? Sowieso kunnen we nu al aan de slag met de geüpdate cameratools voor uitzendingen. Onder andere motion blur is nu toegevoegd aan de camera’s buiten de wagen, wat al tot heel wat prachtige screenshots heeft geleid. Ook zijn er een paar handige updates aan VR toegevoegd, waaronder de mogelijkheid om de game vanuit Steam meteen in VR te starten. Ook kun je nu de videoschermen naast de baan uitzetten, iets dat voor VR spelers echt heel storend was, dus die zijn hier sowieso al erg blij mee. Daarnaast is de langverwachte update voor de GT3’s komende vrijdag beschikbaar. Deze zijn niet alleen allemaal voorzien van de nieuwste banden voor zo realistisch mogelijke handling, maar zijn ook allemaal van een nieuwe BOP (balance of performance) voorzien, zodat je met elke wagen competitief kan zijn. Ook deze update wordt al lang om gevraagd door de community, dus het is fijn te merken dat deze update geen vertraging oploopt, en we deze vanaf vrijdag zelf kunnen testen. Op dat moment krijgen we ook meer informatie over het ombouwen van het package-systeem.
Lees het artikel op de mobiele website