Wanneer je bezig bent met het opzetten van de ultieme simrace-ervaring, slaan veel mensen Virtual Reality (VR) over als serieuze optie. Daar zijn best redenen voor te bedenken, het is relatief duur, de technologie is nog verre van uitontwikkeld en zo’n grote, onhandige headset is niet altijd fijn tijdens een lange stint. Maar waar ze aan voorbij gaan is dat er op dit moment eigenlijk geen betere ervaring is te vinden om je echt onder te dompelen in een race.
In welke game of raceklasse je ook rijdt, bijna altijd is er
tegenwoordig wel een VR modus beschikbaar en dat is niet voor niets.
Of je nu gaat voor het realisme van rFactor 2 en iRacing, of de meer
simcade ervaring van F1 2022 en Dirt Rally 2.0, of de waanzinnige
aanpasbaarheid van Assetto Corsa; met VR zijn al deze games nog
beter. Zelfs Gran Turismo Sport op de PS4 heeft een prima VR modus, die de kracht van deze techniek goed toont.
Het argument van de kosten komt uiteraard niet uit de lucht vallen, maar om ook maar een beetje in de buurt te komen van hetzelfde niveau van immersie, moet je op zijn minst een flinke rig met een triple-screen setup neerzetten. Rekenen we even mee? Voor drie 1080p monitoren ben je al snel tussen de 500 tot 700 Euro kwijt. Om het nog maar niet te hebben over hogere resoluties. Daar komt nog de setup van een rig waar je deze op kunt monteren bij, waar je eventueel nog speciale kits voor het verhullen van de bezels van je schermen bij moet komen. En dan zit je nog steeds tegen een plat scherm aan te kijken. Daar zit misschien wel de voornaamste meerwaarde van VR in: echt 3D.
Doordat de twee schermen in de headset voor elk oog een apart beeld renderen, kan je diepte zien. Dat is niet alleen belangrijk om bochten in te schatten, maar ook om bijvoorbeeld langs die verdraaide middenbalk van de halo in moderne Formulewagens te kijken. Op een plat scherm moet je er eigenlijk altijd voor kiezen om deze pilaar doorzichtig te maken, maar in VR kijk je er zonder problemen omheen en snap je plots waarom de coureurs in het echt nooit klagen over problemen met zicht.
De Varjo line-up aan VR headsets. Prijzig, maar wel erg mooi.
Maar voor het prijsverschil hoef je Virtual Reality dus niet direct links te laten liggen. Een betaalbare headset is al verkrijgbaar voor een paar honderd euro, en de HP Reverb G2, een van de beste headsets voor simracen, is met 600 Euro ook relatief betaalbaar. Tuurlijk, een Valve Index, Varjo of Pimax 8K is stukken duurder, maar je kunt relatief betaalbaar de overstap maken met een tweedehands headset of een van de goedkopere opties als de Oculus Rift.
Dat de technologie van Virtual Reality nog altijd niet is uitontwikkeld is zeker waar. Elke headset heeft echt wild andere specs, waardoor je nog best even op zoek bent naar de beste opties voor een VR headset. Persoonlijk ben ik ruim tevreden met de prestaties van de HP Reverb G1, de voorganger van de G2 die ik eerder noemde, dus je hoeft absoluut niet voor de duurste headset te gaan voor een goede ervaring. Ook moet je rekening houden met hoe zwaar het gemiddeld is om VR te kunnen draaien op de duurdere headsets.
Met bijvoorbeeld een Oculus Rift, is de resolutie van de panelen flink lager, dus kan je met een minder zware PC prima meekomen. Uiteraard komen er met een paar jaar nog betere headsets aan, en iedere VR fanaat zit watertandend te wachten op wat de nieuwe generatie headsets met zich meebrengt. Features als foveated rendering (waardoor niet alles op het scherm in dezelfde resolutie hoeft te worden weergegeven) kunnen flinke verbeteringen betekenen voor de prestaties. Maar het feit is, dat ondanks dat de techniek nog lang niet uitontwikkeld is, er gewoon geen betere ervaring is.
Zodra je jouw headset opzet ben je volledig ondergedompeld in de ervaring. Het voelt, zeker als je een redelijk ingestelde simrig hebt, alsof je echt in de wagen plaatsneemt. Alle details kloppen en het is bijvoorbeeld stukken makkelijker om bochten in te schatten. Je kunt rempunten vanuit een ooghoek in de gaten te houden terwijl je ondertussen naar de apex blijft kijken voor de perfecte bocht. Uberhaubt de mogelijkheid hebben om je hoofd te draaien om even in de spiegel of een bocht in te kijken, geeft zo veel meer diepgang aan de ervaring. Samen met een medecoureur het rechte stuk op draaien en tot de laatste bocht vlak naast elkaar het maximale rempunt proberen te vinden voelt gewoon stukken beter als je de neus van je tegenstanders auto naast je kunt zien.
Als laatste is er natuurlijk de comfortfactor en hier valt inderdaad wel wat op Virtual Reality af te dingen. De meeste headsets zijn nog altijd relatief zware en onhandige dingen. Er komen gelukkig steeds meer versies op de markt die bijvoorbeeld wireless streaming ondersteunen, waardoor je in ieder geval niet meer aan draden vastzit, maar tijdens het racen wil je lag en framedrops zo veel mogelijk voorkomen, dus blijft een kabel voorlopig nog aan te raden. Gelukkig zit je bij simracen meestal op je plek, dus is een bekabelde headset niet het ergste.
Wel is het bijvoorbeeld in de zomer flink benauwend om met zo’n langzaam opwarmende headset op je hoofd te zitten. Regelmatig kom ik volledig bezweet uit mijn simrig stappen, wat mogelijk ook betekent dat ik de Force Feedback van mijn Fanatec Podium Series wat lager moet zetten. Maar het is niet te ontkennen dat op het gebied van gebruiksvriendelijkheid en comfort, er nog een hoop te verbeteren valt aan VR.
Mijn eigen Reverb G1 in zijn natuurlijke habitat
Toch blijf ik er bij dat dit de beste upgrade is die ik me had kunnen wensen. Toen ik een tweedehands Reverb G1 aangeboden kreeg heb ik nog best een tijdje getwijfeld, maar een jaar verder wil ik nooit meer anders. Ik ken simracers die er voor kiezen om toch naar een triple-screen setup te gaan, maar ik kan niet meer zonder het gevoel van immersie. Af en toe moet ik terug naar mijn Ultrawide beeldscherm voor de paar games die geen VR ondersteunen, op zich al iets beter is dan een enkel normaal formaat beeldscherm. Maar ik merk meteen dat ik gewoon tijd verlies, omdat ik minder gevoel heb voor wat de auto precies doet.
Doordat je echt plaatsneemt in de auto heb je veel meer gevoel wat er bijvoorbeeld met de achterkant van je wagen gebeurt terwijl je door een bocht scheurt. Het is makkelijker om spins op te vangen en tijdig te corrigeren puur doordat je een beter idee hebt wat jouw auto precies doet vanuit de visuele hints die je meekrijgt. Dan is de force feedback ineens een extraatje, waardoor je nog net iets preciezer kunt reageren. Ik merk dat ik meer plezier beleef aan het simracen en ook meer liefde voor de auto’s ontwikkel, omdat ik elk detail rustig tot me kan nemen. Ik leer circuits makkelijker omdat ik rustig om me heen kijkend een rondje kan rijden en potentiële rempunten kan verkennen.
Ook merk ik dat doordat ik meer plezier heb in de ervaring en het racen, ik simpelweg meer rondjes rij, waardoor ik in korte tijd veel meer ervaring heb opgedaan. Als iets je zo veel plezier in je hobby geeft, vallen veel tegenargumenten al snel af. Ik ben er dan ook van overtuigd dat zodra de nieuwe generatie zich echt aandient, er al snel een update voor mijn HP Reverb G1 komt. Welk merk en type blijft voorlopig nog de vraag. We gaan er hier uiteraard uitgebreid op verder en zullen alle nieuwe modellen nauwgezet onder de loep nemen. Voorlopig hoop ik dat meer mensen VR een kans geven en dat ze net als ik zullen ontdekken dat het een ervaring is die geen gelijke kent.
Lees het artikel op de mobiele website