Het is nooit fijn om te zien dat valsspelers in een game actief zijn, zeker niet in competitieve games waar alles draait om persoonlijke prestaties. Nadat vorige week bekend werd dat er cheaters actief zijn in de Formule 1 titels van EA, werd enkele dagen later bekend dat ook enkele Assetto Corsa Competizion-spelers cheats gebruiken. Nieuws dat best een domper is gezien Kunos net de komst van de prachtige Ferrari 296 voor de sim aankondigde.
Ditmaal is het professioneel esporter Kirill Sadyrov, die zelfs zou hebben toegegeven vals te hebben gespeeld. Opvallend genoeg komt de onthulling vanaf Dáire McCormack, die voor Williams Esports rijdt, een team dat vorige week nog onder vuur lag voor het valsspelen van een van hun teamleden in de Formule 1 titels. Dáire plaatste op Twitter een directe vergelijking tussen een hotlap op Watkins Glenn van hemzelf en van Kirill, waarop de verschillen nog best moeilijk te zien zijn. Kirill heeft in elke bocht net wat meer snelheid, kan makkelijker optrekken en eindigt met praktisch dezelfde tijd, ondanks dat hij elke bocht minder goed aansnijdt en uitkomt. Ook de bewegingen van zijn stuur zijn overduidelijk anders, en het lijkt erop dat hij veel minder hoeft te corrigeren in het midden van de bocht. Het wordt allemaal iets duidelijker wanneer je naar de MOTEC data kijkt van Kirill, die later beschikbaar werd. Deze cheat werkt door de grip net een paar procent te verhogen zodat het niet enorm opvalt, maar ook door de effecten van ABS en Traction Control minder heftig te maken. Hierdoor verlies je minder tijd als je een fout maakt met remmen of optrekken en hoeft Kirill dus minder te corrigeren in de bochten.
ACC heeft het al niet te makkelijk sinds er veel kritiek is vanuit de community over een gebrek aan updates en nieuwe content, terwijl de balans tussen de auto’s verre van ideaal is. Onder andere Jardier (Jaroslav Honsik), een bekende en snelle simrace-influencer met een voorkeur voor Assetto Corsa Competizione liet al in een open brief aan Kunos Simulazioni weten dat er snel veranderingen moeten plaatsvinden. Gelukkig kondigde de ontwikkelaar gisteren de komst van nieuwe content aan, maar op de achtergrond werken ze ook aan een nieuwe Assetto Corsa, dus de vraag is hoeveel tijd er beschikbaar is voor hun oudere titel.
Een mogelijke oplossing die al door enkele professionele leagues wordt gebruikt is het verplichten van coureurs om na elke race hun MOTEC data in te leveren. Hierdoor zouden eventuele valsspelers snel door de mand vallen, maar lang niet alle leagues gebruiken deze data. Kirill is bijvoorbeeld al geband in de Logitech G Challenge georganiseerd op Simracing.GP, zo liet Jimmy Broadbent weten. Hopelijk volgen meer leagues hun voorbeeld en wordt het opvragen van moeilijk te vervalsen data een goede manier om cheaters in de kiem te smoren, zeker als de ontwikkelaars er zo weinig aan lijken te kunnen doen.
Overigens hebben de console versies van Assetto Corsa Competizione en F1 2022 geen last van valsspelers. Jammer genoeg worden er niet heel veel officiele leagues georganiseerd op deze platformen, maar misschien is dit het juiste moment om die op te gaan zetten!
Lees het artikel op de mobiele website