Het is ergens best jammer dat Automobilista 2 niet de
spelersaantallen trekt van een Assetto Corsa Competizione, zelfs
rFactor 2 heeft dagelijks meer spelers. Aan de werklust van Reiza
Studios kan het niet liggen, de afgelopen jaren is de simulatie elk
kwartaal fors verbeterd, werden we getrakteerd op uitgebreide DLC
packs, en het lijkt erop dat Reiza nog lang niet klaar is met
Automobilista 2. In de eergisteren verschenen AMS2 V1.5 update komt
er een hele nieuwe raceklasse bij, worden de bandenphysics volledig
onder handen genomen en krijgen wel zelfs unieke pitcrews, zodat je
niet telkens naar hetzelfde mannetje staart als je de pitbox uit komt
rijden. Automobilista 2 patch V1.5 is vanaf nu beschikbaar voor alle
eigenaren van de game. De bijhorende Adrenaline DLC is gratis voor
bezitters van de Season Pass, en kost anders 18.99 Euro.
Versie 1.5 van Automobilista 2 is misschien wel de belangrijkste
update tot nu toe. Het volledige physics model is onder handen
genomen. De simulatie moet hiermee het gevoel en realisme van
voorganger Automobilista (waar de voor velen bekende Niels
Heusinkveld voor verantwoordelijk was) benaderen, en het lijkt er
zowaar op dat dit heel aardig is gelukt.
Voor degenen die onbekend
zijn met de simulator: AMS2 is gebouwd op de Madness Engine, die we
kennen van de Project CARS titels. Deze zagen er geweldig uit, en
hadden heel degelijke content, maar de titels lieten het nogal
afweten waar het op de physics en realistisch rijgedrag aankomt.
Eigenlijk vanaf het begin van de ontwikkeling had Reiza problemen met
het rijgedrag, ondanks hun ervaring met de Pmotor Physics engine
(bekend van rFactor en AMS1), die ook in de Madness Engine de
simulaties draait. Ze hebben de afgelopen jaren keihard gewerkt om de
physics naar het niveau te krijgen dat ze graag willen aanbieden.
In een uitgebreide post op het AMS2 (en Steam) forum licht Renato
Simioni de aanpassingen in detail toe. Blijkbaar zorgde een bug in de
werking tussen de verschilende onderdelen en modules van de engine
voor onrealistische output, wat in raar rijgedrag van de wagens
resulteerde. Dit was de eerste fix die er uiteindelijk samen met een
bak andere updates toe leidde dat in V1.5 de wagens stukken fijner en
realistischer rijden. Iedereen die interesse heeft in hoe een
simulator als AMS2 de physics berekent kan ik van harte aanraden om
het artikel door te nemen, het zit vol met interessante inkijkjes
onder de motorkap van de sim.
Naast V1.5 verschijnt dit kwartaal ook een nieuwe DLC: de Adrenaline
Pack. Officieel de laatste DLC die nog onder de Season Pass 2020-2022
valt, maar stiekem komt er nog een extra toevoeging aan de al
bestaande Racin’ USA DLC. De Adrenaline pack bevat niet alleen
nieuwe wagens en tracks, maar ook een heel nieuw racetype:
rallycross! Hiermee komen de verbeterde physics extra goed tot hun
recht, want de echte test van een physics simulatie is natuurlijk
rijden op een losse ondergrond. Rallycross races worden gehouden op
korte tracks op een mix van asfalt en gravel/zand, waardoor je als
coureur van goede huize moet komen om het maximale uit je auto te
halen. Naast de Mitsubishi Lancer X en VW Polo RX zien we ook
Rallycross Karts in de nieuwe DLC pack terug. De banen zijn een mix
van bestaande en fantasietracks die liggen op en rond de circuits van
Barcelona, Hockenheimring, Nurburgring en Spa-Francorchamps. Ook zijn
een paar rallycross favorieten uit AMS1 opgepoetst en toegevoegd,
zodat je zeker niets te klagen hebt over hoeveel content je krijgt
voor je zuurverdiende centjes.
Automobilista 2 is verkrijgbaar op Steam voor 36.99 Euro, de Season pass 2020-2022 (die echt boordevol content zit) kost 89.99. Er is ook een bundel verkrijgbaar op Steam en als je goed oplet, koop je de game in de sale, en dan los de bundel voor nog een extra korting omdat je het originele spel al in je bezit hebt. Daarnaast lanceerde Reiza onlangs de Paddock Club, voor mensen die de komende jaren ontwikkeling willen ondersteunen. Toegang tot deze club kost als je alle andere content al in je bezit hebt 99 dollar (let op, deze gaat niet in Euro's omdat het via de eigen website loopt). Hiermee krijg je toegang tot vroege beta's, alle aankomende DLC voor de game, en invloed op welke content Reiza als volgende DLC aan werkt.
De volledige changelog van versie 1.5 van Automobilista 2 kan
je hieronder teruglezen.
Added RX layouts of Barcelona, Hockenheimring, Nurburgring, Spa-Francorchamps
Added Rallycross class featuring Polo RX, Mini RX, Citroen RX & MIT Lancer X
Added Formula Dirt class
Added Kartcross class
Free base game content:
Added P1 Gen2 class featuring Metalmoro AJR Gen 2, Sigma P1 G5 & Ginetta G58
Updated Stock Car Corolla 2023
GENERAL
Added session auto-advance functionality for multiplayer sessions
Minor adjustments to net code
Mod Support: Added ability to define a mod and provide mod specific
vehiclelist.lst and driveline.rg files. See 'UserData/Mods/README.txt'
for details and examples
Adjusted damage scalars for all settings for slightly overall less sensitive damage
Added Spotter as a Gameplay option
Fixed FFB wheel pulling on engine off
Grid size for all track layouts bumped to accomodate at least 26 cars (except for kart and dirt tracks)
Revised pit stop properties for F-Junior, F-Vintages, F-Retros,
F-Classics, F-V12, F-V10, F-Reiza, F-Ultimates, F-USAs, F-3, F-Inter,
F-Junior, F-Trainer, Group A, Group C, GT1, Stock Car Brasil 1999-2023,
P1-P4, Sprint Race, Montana, GT5, Ginetta G40 Cup, Copa Truck, Street
Cars, Hyper Cars, Supercars DPi, GTE, GT3, GT4, Ginetta G55 Supercup,
Porsche Cup, Super V8, F-Vee
Adjusted LiveTrack Grip Range (lower "green" baseline grip, slightly
lower grip for Light, Medium Rubber presets, Heavy Rubber grip
preserved)
Rubber now loses grip with water saturation (racing line should be avoided in wet weather as a result)
Curbs are now more slippery when wet
Fixed excess tire wear/heating on grass, gravel and wet surfaces
Added Halo Transparency option for F-Ultimate Gen1 & 2 to Display menu
Fixed visual wheel camber in replays
Added visible Safety Car during Full Course Yellows
Vehicles from human opponents are now collidable during Multiplayer full course yellow
Fixed an exploit in Time Trial where illegal pit areas would be used for cutting track.
UI & HUD
Updated main menu panel arts
Added 'Off-road' track selection filter to Grade selection
Added Rallycross race weekend preset for RX, F-Dirt & Kart Cross
Added P1-4 classes to Brazilian Series vehicle selection filter
Removed mandatory pit stop from F-Ultimate Gen2 preset
Reduced pit limit from 160 km/h to 130 km/h in F-USA Historic preset to align with 2000 regs instead of 1995/98
PHYSICS
Completed physics revisions for all classes excepting the karts (125cc & 4-stroke)
Adjusted tire flatspotting physics (generally reducing changes of flatspotting)
Various adjustments to dirty air effects, correcting some interclass inconsistencies
Adjusted undertray spring / damper / friction, fixing inconsistencies
F-Junior: Restricted ride height range (min 4cm max 10cm)
F-USA Gen2: Adjusted Swift 009C undertray points to fix performance issues; Fixed aero inconsistencies in SW model
AI
AI calibration pass for all revised classes
Adjusted AI performance degradation with tire wear (Ai tire wear rates still under revision)
Temporarily disabled effect of driver personality stamina and tire
management skills´ influence on AI lap times while AI tire wear &
performance degradation is in progress
AI cars will now use the max available boost pressure setting instead of the default in qualifying laps