Er is een nieuwe sim die de gemoederen flink bezig houdt, ondanks dat het eindproduct nog wel even op zich laat wachten. Wat is Rennsport precies en waarom is er de afgelopen maanden zo veel om te doen geweest?
De komst van een nieuwe racesimulator naar deze markt is altijd groot nieuws. Rennsport heeft in ieder geval in de korte tijd sinds we van het bestaan van deze nieuwe sim weten, flink gebruik gemaakt van de snel opgebouwde hype, ondanks dat er ook wat kritische noten gekraakt zijn in de tussentijd. Het begon allemaal met de eerste aankondiging van de nieuwe simulator met de lancering van de website, die vooral heel veel vragen opriep bij gearheads. De bewoording op de website leek te duiden op een NFT-game, iets dat gelukkig later met klem werd ontkend. Toch heeft dit wat lang geduurd, waardoor ook wij wat huiverig waren om de game te volgen.
Voorlopig is
dit wat we weten over Rennsport: de game is sinds 2020 in
ontwikkeling en gebruikt op dit ogenblik Unreal Engine 5. De
ontwikkelaar is een nieuwe startup uit Munchen genaamd Competition
Company GmbH. Rennsport is duidelijk gericht op esports en wat ze op
de website ‘Real Digital Ownership’ noemen. Dit was precies wat
de NFT-associaties opriep, maar gelukkig bleek een maand of wat later
bij een heus alpha-evenement genaamd de Rennsport Summit dat dit op iets heel anders slaat.
We weten wel dat in ieder geval de Hockenheimring en Goodwood Hillclimb in de game zitten, en dat de nieuwe BMW GT3 en de Porsche GT3 ook hun opwachting maken. Andere klasses zijn nog niet bevestigd, maar we weten wel dat er meer dan alleen GT3’s hun opwachting maken. En met modding is natuurlijk alles mogelijk. Daarnaast is er een Rennsport app, waar op dit moment alleen tijden op de leaderboards kunnen worden vergeleken, maar die later ongetwijfeld meer functies krijgt.
Tijdens het live-evenement in Munchen afgelopen mei, lieten de ontwikkelaars weten dat ze met dit 'Real Digital Ownership' de mogelijkheid willen bieden aan modders om ook aan hun werk te verdienen. Het lijkt dus meer op een opzet waarbij je nieuwe auto’s kunt kopen met echt geld, en deze vervolgens ook weer via andere platforms kan verkopen. Ergens doet deze wijze van ondersteunen van modders een beetje denken aan die van Microsoft Flight Simulator, hoewel je daar de content die je koopt niet kan herverkopen. Voorlopig is nog volledig onduidelijk hoe dit allemaal echt moet gaan werken, maar de intentie is in ieder geval niet om van jouw mods een speculatief object te maken dat enorm in waarde kan fluctueren. De quote van CEO en oprichter Morris Hebecker laat in ieder geval weinig ruimte voor interpretatie over: "It’s not a f*****g NFT game, to be honest."
Over hoe Rennsport dan precies geld wil verdienen is nog niet heel veel duidelijk. De opzet voor de game is om ‘free to enter’ te zijn, maar of dit betekent dat je bijvoorbeeld voor meer tracks of auto’s moet betalen is nog niet duidelijk. Intern zijn hier blijkbaar nog flinke discussies over gaande, maar hopelijk verzinnen ze een manier om niet alleen winstgevend te zijn, maar ook de community zo veel mogelijk toegang tot online events te bieden zonder enorm diep in de buidel te moeten tasten.
Tijdens de Rennsport Summit werd de game exclusief gespeeld op Direct Drive wheelbases, maar er zal ongetwijfeld ondersteuning volgen voor de meest gangbare simsturen en wheelbases die op dit moment verkrijgbaar zijn. Aan de andere kant geeft deze opzet aan dat er serieus wordt gekeken naar de force feedback in de game, wat zeker niet nadelig is, ook voor de wheelbases met wat minder kracht onder de motorkap. Ook wordt er gewerkt aan ondersteuning voor Virtual Reality, maar dit zal waarschijnlijk als een van de laatste features echt te testen zijn.
Naast de beelden en beperkte informatie van
het promo-event weten we helaas nog niet heel veel meer over
Rennsport. Releasedata, tracks, wagens, autosportklasses, netcode en AI; het blijft
voorlopig nog wat raadselachtig. De handling en physics van de auto zijn ontwikkeld
door de studio zelf, in samenwerking met echte coureurs en esporters,
waardoor de ervaring op zijn minst anders zal zijn dan de andere sims
die op dit moment op de markt zijn. De eerste indrukken van de
esporters en influencers zijn in ieder geval voorzichtig positief. Ook is het goed om te zien dat de verbeterde build die de studio liet zien tijdens het Goodwood Festival of Speed al fors verbeterd was ten opzichte van de eerste alpha.
De force feedback zou in orde zijn en iets meer informatie doorgeven dan bijvoorbeeld Assetto Corsa Competizione, wat toch de GT3 simulator van dit moment is. Verder zijn de physics duidelijk nog in ontwikkeling, wat merkbaar was aan het gedrag van de auto in de bochten en vooral over de kerbstones. Desondanks waren de echte aliens binnen de kortste keren razendsnel, wat vooral aangeeft dat het een simulator is die je relatief gemakkelijk oppikt en je dus niet helemaal opnieuw hoeft te leren rijden om met Rennsport aan de slag te kunnen.
We zullen vermoedelijk nog wel even moeten wachten op meer informatie over Rennsport of een echte hands on, maar de eerste indrukken zijn in ieder geval positiever dan na de lancering van de website. De meest prangende vragen over het verdienmodel zijn hiermee beantwoord, het wachten is op de eerste versie waar iedereen zelf kan kijken hoe deze nieuwe simulator echt aanvoelt. Verder weten we natuurlijk niets over zaken als regen, dag- en nachtcycli, de netcode en het racen met AI. En natuurlijk een releasedatum, hoewel het in de huidige ontwikkelklimaat misschien slimmer is om dit even stil te houden tot ze zeker weten dat er geen uitstel nodig is op het laatste moment.
Lees het artikel op de mobiele website