Wat is er aan de hand met het gras van iRacing?

| door Mark Scholten

De afgelopen week is de community van de populairste racing sim ter wereld in rep en roer. Waarom? Een strookje gras en een onhandige exploit van het bandenmodel van iRacing doet heel wat stof opwaaien.

Hoe werkt deze exploit van de physics van een van de grootste sims ter wereld? Allereerst blijkt dat rijden door gras amper invloed lijkt te hebben op de grip van je banden. Daar komt nu nog eens bovenop dat rijden door het gras ook nog eens de temperatuur van je banden verlaagt. Hierdoor gaan ze langer mee en kan je dus iets meer op je banden leunen. Dit blijkt op een ronde rondom Spa zomaar een halve seconde tijdswinst op te leveren.

Het hele veld op het rechte stuk met twee banden in het gras (beeld: iRacing)

Tijdens de vierentwintig uur van Spa iets meer dan een week geleden bleken de snelste coureurs massaal gebruik te maken van een exploit die ze ongeveer een halve seconde tijdswinst per ronde oplevert. Naast de vele grappen en schuine blikken die dit opleverde van andere simracers, stelt deze exploit en het gebruik hiervan door de snelste coureurs in de sim, de ontwikkelaars van iRacing ook voor een lastige keuze. Omdat het om een speciaal evenement ging, waren er geen stewards die tijdens de race al penalties uitdeelden, maar dat betekent niet dat die niet nog komen.

Lees ook

Want het is natuurlijk niet zo dat iRacing dit zomaar toestaat. Op het bewust gebruiken van een exploit staat een (terechte) ban. Wanneer je zomaar een lading topcoureurs een (tijdelijke) ban geeft, kan dat nogal wat gedoe opleveren, zeker omdat deze bestuurders echt geld verdienen met hun optredens. Aan de andere kant is niet handhaven ook geen optie, er zijn zelfs topteams uit de race gestapt uit protest over het massale misbruik van deze exploit. Overigens waren deze teams niet aan de winnende hand, en blijken ze zelf ook van de exploit gebruik te hebben gemaakt, dus een zekere mate van hypocrisie is deze teams niet vreemd.

Voorlopig is nog niet bekend of er al daadwerkelijk bans zijn uitgedeeld en wat iRacing precies wil doen om deze exploit te verhelpen. Eerder dit jaar kreeg het bedrijf al forse kritiek om een exploit die er voor zorgde dat je sneller je remmen op temperatuur kon krijgen die inmiddels wel is verholpen. Maar gemiddeld staat iRacing niet bekend om het snel uitbrengen van updates, dus voorlopig is het afwachten wat deze 24uur van Spa precies voor gevolgen zal hebben. Ook moet er natuurlijk uitgezocht worden of dit probleem ligt in het ingewikkelde bandenmodel van iRacing, of mogelijk aan de interactie tussen de banden en de ondergrond, temperatuur of iets waar de ontwikkelaars helemaal niet aan hebben gedacht.

Voor de volledigheid: elke simracetitel heeft last van haar eigen exploits. rFactor 2, Assetto Corsa Competizione, Automobilista en iRacing, elke titel heeft zo zijn eigen problemen die niet altijd opgelost kunnen worden. Het is dan ook zeker niet de bedoeling om een specifieke sim uit te roepen tot de ultieme ervaring, iedereen heeft zo zijn eigen redenen om hun favoriete sim te spelen.

Wat denken jullie? Zou dit 'grass dipping' moeten worden gedoogd als het hele veld er gebruik van maakt? En is het te verantwoorden dat je als coureur hieraan meedoet omdat je anders niet competitief bent in de race? Moet iRacing hier bans voor uitdelen of gewoon het probleem oplossen?

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen