Sinds de overstap naar kwartaalupdates is er al heel wat verbeterd aan rFactor 2. De nieuwe release candidate is inmiddels te proberen voor eigenaars van de game en bevat weer heel wat veelgevraagde updates voor de simulatie. Onder andere de AI wordt opnieuw flink onder handen genomen en de stokoude HUD heeft ook een aantal uitstekende updates gekregen.
Het lijkt erop
dat kwartaalupdates voor simulaties een vaste waarde gaan worden, met
rFactor 2, iRacing en RaceRoom Racing Experience die allemaal zijn
overgestapt op deze vaste releasewindows. En het pakt ook zeker niet
slecht uit, tussendoor kan er wat extra’s worden uitgebracht, maar
de vaste tijden om nieuwigheden uit te brengen, lijken tot nu toe te
zorgen voor forsere updates waarin de ontwikkelaars echt
veelgevraagde verbeteringen door kunnen voeren. Zo zagen we vorig kwartaal nog een update voor rFactor 2 waarin het eindelijk mogelijk werd om online tegen content te racen die je niet zelf bezit, misschien wel de meestgevraagde verandering aan het spel. De build werd zelfs iets uitgesteld om deze aanpassing mogelijk te maken, maar Studio 397 lijkt inmiddels weer op schema te lopen.
Vorig kwartaal zagen we al een aantal grote verbeteringen aan de AI van rFactor 2, maar er waren nog wel wat kleine probleempjes. Deze worden nu aangepakt, en onder andere het inhaalgedrag van AI coureurs in de multiklasse races is flink verbeterd. Ze zijn nu beter in inhalen, maar doen dit bijvoorbeeld niet als ze van plan zijn om die ronde de pits in te gaan, zodat ze andere rijders die een snelle ronde aan het neerzetten zijn niet in de weg zitten. Ook maken ze beter gebruik van de schone lucht achter hun voorgangers om actiever in te halen, wat tot nu toe een stuk spannender races oplevert.
Het dashboard
in de auto’s is verbeterd met meer opties, waardoor deze dashboards
een stuk realistischer kunnen worden gemaakt. Dit is een veel gehoord
kritiekpunt op rFactor 2, dus hopelijk leidt dit tot dezelfde
dashboards en data die we ook in het echt terugzien. Ook zijn er
flink wat updates aan elektrische auto’s gedaan, wat een
voorbereiding lijkt te zijn op de komst van de nieuwste generatie
Formule E wagens. Er was zelfs al een kleine teaser van een Gen 3
Formule E wagen te zien in een stream van de FE Accelerate
competitie. Door de opvallende bovenkant van de wagen is dit onmiskenbaar een nieuwe generatie Formule E, en rFactor 2 is natuurlijk het officiele simplatform van de Formule E, dus het kan niet missen dat deze updates er snel aankomen.
De HUD in rFactor 2 heeft ook een forse update gekregen. Niet alleen kun je nu je pedaalinputs op je scherm terugzien, maar ook zijn er verbeteringen doorgevoerd aan de delta timer, kun je de textkleur en het font aanpassen en zie je nu weer hoe nat de baan precies is. Dit klinken als relatief kleine updates, maar spelers vroegen hier al flinke tijd om, en moesten tot nu toe uitwijken naar externe programma’s als TinyPedal.
De nieuwe
releasecandidate wordt eind deze maand overgezet naar de hoofdbuild
van rFactor 2, en dan zien we uiteraard ook de Q2 update met hopelijk
een paar nieuwe wagens en circuits. Het lijkt erop dat een update
voor de Formule E wagens eraan zit te komen, maar het gonst ook al
flinke tijd van de geruchten dat er meer Hypercars naar de simulatie
komen. Ook wordt er op de achtergrond hard gewerkt aan een volledige
overhaul van het Competition System, waarmee dit hopelijk eindelijk
op het niveau komt van andere titels. We zullen het nog even rustig
af moeten wachten. Je kunt de Release Candidate nu al proberen door
in Steam deze versie te selecteren in het betas menu in de opties van
het spel. Let wel op dat je dan niet meer op de servers van
bijvoorbeeld Low Fuel Motorsport kunt racen, in ieder geval totdat de
Release Candidate met de main build wordt samengevoegd. De volledige lijst met veranderingen kun je op de officiële website van Studio 397 teruglezen.
Lees het artikel op de mobiele website